Petua Menyimpan Sayur-Sayuran. Walau Lebih Dari Seminggu, Masih Kelihatan Segar Macam Baru Dibeli.

Posted on

Petua Menyimpan Sayur-Sayuran. Walau Lebih Dari Seminggu, Masih Kelihatan Segar Macam Baru Dibeli.

Inilah cara Kak Feena simpan sayur dan bahan-bahan lain supaya tahan lama. Maklumlah beli barang dapur 2 minggu sekali. Kak Feena rasa tips ini paling mudah dan bagus.

Setiap kali ke pasar, pastinya geram melihat aneka sayur-sayuran segar yang dijual. Memang ralit memilih. Begitu juga jika pergi ke Cameron Highland. Sayur-sayuran antara yang wajib diborong. Namun bila dah banyak ni, macam mana pula nak pastikan ia boleh kekal segar dalam jangka masa yang lama? Petua dan panduan perkongsian Azlin Safena Azihar ini boleh anda cuba.

1. CARA SIMPAN SAYUR SUPAYA TAHAN LAMA

LANGKAH 1: Rendam semua sayur yang kita beli dalam air selama 5-10 minit.

Kalau sayur kangkung atau bayam, anda boleh rendam tapi asingkan dengan sayur lain , sebab bayam atau kangkung dia berpasir kan. Tak perlu potong pun akar dia , potong masa kita nak guna je.

Tapi macam Kak Feena memang dah basuh betul-betul bayam tu dan confident dah tak berpasir, tu yang rendam sekali.

LANGKAH 2: Campur kan sesudu garam / ikut banyak mana sayur kita tu.

tujuan tambah garam dalam air tadi untuk buang bahan kimia pada sayur.

LANGKAH 3: Kemudian, toskan sayur sehingga kering.

LANGKAH 4: Boleh simpan sayur dalam bekas kedap udara/ziplock bag.

2. SERAI, LENGKUAS, HALIA & KUNYIT

Untuk lengkuas dan serai, boleh simpan dalam balang yang diisi air. Caranya:

i. Isi je air penuh-penuh, kemudian rendam lengkuas/serai dalamnya. Pastikan tutup balang dengan rapat tau. 

ii. Boleh gak buat cara yang sama untuk halia dan kunyit hidup. 

iii. Tak perlu tukar air tiap hari , tukar 2 minggu sekali pun okay.

3. DAUN SUP

Untuk daun sup, simpan dalam botol air je. Boleh juga guna botol mineral yang dipotong dan letak air sikit je. Pastikan hujung akar je yang kena air. Kalau batang dia kena air, nanti cepat lembik dan rosak. Letak kat peti sejuk tau. Cara ini boleh bertahan sampai sebulan.

4. BAWANG

Jangan simpan bawang bersama ubi kentang kerana ia akan merosakkan bawang dengan cepat. Gas yang dihasilkan oleh keduanya akan saling menjadikannya cepat rosak. Jika bawang disimpan di tempat yang kering, ia akan bertahan hingga 2-3 bulan.

5. TOMATO

Bahagian tangkai tomato,kawasan yang paling sensitif. Bahagian ini adalah bahagian yang akan mula rosak. Nak simpan tomato supaya tahan lama, bahagian tersebut menghala ke atas tau. Jangan nak main golek-golek je, tu yang cepat rosak atau lembik.

6. UBI KENTANG


Ubi kentang tak elok kena matahari secara terus sebab ia akan cepat rosak.Jadi untuk menyimpannya, letakkan di tempat yang tak panas atau simpan sekali dengan epal. Kentang akan lebih tahan lama bila dia disimpan bersama epal tau. Tak percaya? Cubalah.

 7. CILI

Sebelum simpan cili merah dan cili hijau dalam peti ais, cabut tangkainya terlebih dahulu. Ini kerana tangkai selalu akan rosak dulu dan menyebabkan semua cili rosak. Jadi lepas patahkan tangkai, bungkus cili dalam tisu atau surat khabar. Masukkan bawang putih untuk cili lagi tahan lama.

Kalau Kak Feena nak guna cili, Kak Feena akan ambil beberapa batang je yang lebih akak akan lap semula untuk pastikan dia sentiasa kering.

 

Source:Rasa.my