Petua Menyimpan Sayur-Sayuran. Walau Lebih Dari Seminggu, Masih Kelihatan Segar Macam Baru Dibeli.

Posted on

Petua Menyimpan Sayur-Sayuran. Walau Lebih Dari Seminggu, Masih Kelihatan Segar Macam Baru Dibeli.

Inilah cara Kak Feena simpan sayur dan bahan-bahan lain supaya tahan lama. Maklumlah beli barang dapur 2 minggu sekali. Kak Feena rasa tips ini paling mudah dan bagus.

Setiap kali ke pasar, pastinya geram melihat aneka sayur-sayuran segar yang dijual. Memang ralit memilih. Begitu juga jika pergi ke Cameron Highland. Sayur-sayuran antara yang wajib diborong. Namun bila dah banyak ni, macam mana pula nak pastikan ia boleh kekal segar dalam jangka masa yang lama? Petua dan panduan perkongsian Azlin Safena Azihar ini boleh anda cuba.

1. CARA SIMPAN SAYUR SUPAYA TAHAN LAMA

LANGKAH 1: Rendam semua sayur yang kita beli dalam air selama 5-10 minit.

Kalau sayur kangkung atau bayam, anda boleh rendam tapi asingkan dengan sayur lain , sebab bayam atau kangkung dia berpasir kan. Tak perlu potong pun akar dia , potong masa kita nak guna je.

Tapi macam Kak Feena memang dah basuh betul-betul bayam tu dan confident dah tak berpasir, tu yang rendam sekali.

LANGKAH 2: Campur kan sesudu garam / ikut banyak mana sayur kita tu.

tujuan tambah garam dalam air tadi untuk buang bahan kimia pada sayur.

LANGKAH 3: Kemudian, toskan sayur sehingga kering.

LANGKAH 4: Boleh simpan sayur dalam bekas kedap udara/ziplock bag.

2. SERAI, LENGKUAS, HALIA & KUNYIT

Untuk lengkuas dan serai, boleh simpan dalam balang yang diisi air. Caranya:

i. Isi je air penuh-penuh, kemudian rendam lengkuas/serai dalamnya. Pastikan tutup balang dengan rapat tau.